GEK 80
dvojkonzolový koľajový žeriav slúžiaci k stavebnomontážnym prácam na mostných objektoch. Skladá sa zo základnej (strednej) časti hlavného nosníku, dvoch odnímateľných hlavných konzol a prídavnej konzoly. Stredná časť je uložená na dvoch oporných vozňoch, medzi ktorými je stredový vozeň. Počas prepravy sú konzoly od stredovej časti oddelené a uložené na podkonzolových vozňoch. Bremeno je možné zavesiť len pod konzolu č.1. Žeriav nie je vybavený vlastným pohonom pojazdu. V ČR sa používa jediný stroj - MO Brodek u Přerova.
Jeřáb byl vyroben v roce 1961 v Ugličském strojírenském závodě v SSSR pod výr. č. 11. Zpočátku byl v širokorozchodném provedení nasazen na stavbě ŠRT do Hanisky pri Košiciach. V roce 1965 byl předán jako dar sovětského lidu Československu a byl přerozchodován. Od té doby byl u mostního obvodu v Brodku u Přerova. Protože však v Brodku byla nevhodně postavená vlečka (úvratě s krátkými kusými kolejemi), byl až do roku 1988, kdy byla pro GEK postavená zvláštní kolej, odstavován na vlečce Rasina v žst. Chropyně. Od roku 1972 je o nasazování jeřábu vedena kronika. Přídavné rameno (konzola) bylo za celou dobu použito pouze třikrát, naposledy v roce 1996 po povodních v žst. Skrochovice, kde mostní konstrukce zůstala uprostřed rozvodněné řeky.
Informácie k popisu poskytol Robert Vlasák
Technické údaje:
Nosnosť: 80 (110) t (s prídavným kladkostrojom)
Hmotnosť: cca 230t
Dĺžka bez príd. konzoly: cca 68 m
Dĺžka s príd. konzolou: cca 85 m
Foto: Peter Bado, Moravičany, 10.3.2008
Foto: Peter Bado, Stříbro, 12.6.2006
Foto: Peter Bado, Pňovany, pri preprave 29.6.2006
Foto: Martin Jančík, Robert Vlasák
Staňkov, 8.-10.4.2006
Stříbro, 6.-11.6.2006
Rudoltice v Čechách , 2005
Zlín - U mlýna, 2004
Třemešná ve Slezku, 2002
Brodek u Přerova 2005/2006 (foto 1); 2005 (foto 2); 23.4.2006 (foto 3); prídavné rameno 6.11.2006 (foto 4)
Bzenec Přívoz (foto 1); Hoštejn - Tatenice (foto 2)
Moravičany (foto 1); Skochovice (foto 2)
Prepravy
Moravské Budějovice, 20.8.2006