DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

GEK 80

dvojkonzolový koľajový žeriav slúžiaci k  stavebnomontážnym prácam na mostných objektoch. Skladá sa zo základnej (strednej) časti hlavného nosníku, dvoch odnímateľných hlavných konzol a  prídavnej konzoly. Stredná časť je uložená na dvoch oporných vozňoch, medzi ktorými je stredový vozeň. Počas prepravy sú konzoly od stredovej časti oddelené a  uložené na podkonzolových vozňoch. Bremeno je možné zavesiť len pod konzolu č.1. Žeriav nie je vybavený vlastným pohonom pojazdu. V ČR sa používa jediný stroj - MO Brodek u Přerova.

Jeřáb byl vyroben v  roce 1961 v  Ugličském strojírenském závodě v  SSSR pod výr. č. 11. Zpočátku byl v  širokorozchodném provedení nasazen na stavbě ŠRT do Hanisky pri Košiciach. V  roce 1965 byl předán jako dar sovětského lidu Československu a byl přerozchodován. Od té doby byl u mostního obvodu v  Brodku u Přerova. Protože však v  Brodku byla nevhodně postavená vlečka (úvratě s  krátkými kusými kolejemi), byl až do roku 1988, kdy byla pro GEK postavená zvláštní kolej, odstavován na vlečce Rasina v  žst. Chropyně. Od roku 1972 je o nasazování jeřábu vedena kronika. Přídavné rameno (konzola) bylo za celou dobu použito pouze třikrát, naposledy v  roce 1996 po povodních v  žst. Skrochovice, kde mostní konstrukce zůstala uprostřed rozvodněné řeky.

Informácie k  popisu poskytol Robert Vlasák

Technické údaje:

Nosnosť: 80 (110) t (s prídavným kladkostrojom)

Hmotnosť: cca 230t

Dĺžka bez príd. konzoly: cca 68 m

Dĺžka s príd. konzolou: cca 85 m


Foto: Peter Bado, Moravičany, 10.3.2008     

Foto: Peter Bado, Stříbro, 12.6.2006     


Foto: Peter Bado, Pňovany,  pri preprave 29.6.2006


Foto:  Martin Jančík, Robert Vlasák

Staňkov, 8.-10.4.2006

 

Stříbro, 6.-11.6.2006

Rudoltice v Čechách , 2005

  

Zlín - U mlýna, 2004

Třemešná ve Slezku, 2002

Brodek u Přerova 2005/2006 (foto 1); 2005 (foto 2); 23.4.2006 (foto 3); prídavné rameno 6.11.2006 (foto 4)

 

Bzenec Přívoz (foto 1); Hoštejn - Tatenice (foto 2)

Moravičany (foto 1); Skochovice (foto 2)

Prepravy

Moravské Budějovice, 20.8.2006